E-commerce betekent elektronische ofwel digitale handel. Verkopen dus vanaf een online platform. Sommige aankopen gaan ook via de digitale weg naar de klant toe. Je download dan bijvoorbeeld een e-boek. Daar komt geen bestelbusje aan te pas. Zo’n product hoeft niet ingepakt in een kartonnen doos en verstuurd naar de klant. E-commerce leidt echter ook tot heel veel fysieke verkopen. Of het nu gaat om motoronderdelen, kleding of boeken van papier. De gehele e-commerce barst bijna uit haar voegen. In 2013 was e-commerce goed voor meer dan 270 miljard euro. Tien jaar later is dat bedrag meer dan verdubbeld. Naast meer downloads gaan er dus ook veel meer pakketten de weg op.
De kartonnen doos en vervoer
Een verpakking heeft als centrale taak het verzonden product goed te beschermen. Maar tijdens de rit naar de klant toe dient de verpakking het product ook in goede staat te houden. Daarom moet een doos voldoende stevigheid hebben én goed opgevuld te zijn met vulmateriaal zodat het artikel in de doos schokken en trillen goed aankan. Tussen verpakkingstafel in de webshop of het magazijn en de voordeur van de klant mag het artikel niets overkomen. Een van de dingen die nog wel eens mis willen gaan, is een te grote kartonnen doos gebruiken voor verzending. Ook dan kun je je artikel veilig in een doos bergen; je doet er dan alleen veel meer vulmateriaal in. Hoe groter een doos, hoe meer ruimte hij beslag gaat innemen in de bestelbus.
Verpakking afstemmen op het product
Neem dan ook de juiste maat van de verpakking en de juiste bescherming. Voor kleding zijn verzendzakken met beschermfolie ideaal. Echt kwetsbare artikelen zoals een wijngeschenk of een ruiker bloemen hebben een heel andere verpakking nodig. Flessen bijvoorbeeld kunnen goed in een honingraatverpakking die een kartonnen doos in handige compartimenten verdeelt.
Maak de verpakking retourvriendelijk
Bedenk dat wanneer je met een doos gaat werken, dat die wel gemakkelijk hergebruikt moet kunnen worden als er sprake is van retours. Als het product niet bevalt of gebreken heeft, moet een klant heel gemakkelijk de originele verpakking kunnen hergebruiken om het product terug te sturen. Het is dan vooral van belang dat de afsluiting van het pakket nog goed werkt, nadat deze open is gehaald.
De kartonnen doos als communicatiemiddel
De strakke zijden van een doos lenen zich uitstekend voor bedrukking. Besef dat elke klant eerst je pakket ziet en pas daarna dat uitpakt om het product ook te zien. Je merk, je logo en je slogan zijn dan ook zaken die je op je verpakking zou moeten drukken. Zo verhef je de kartonnen doos ook tot een reclamemiddel voor je business. Je kunt dan ook heel goed de verpakking gaan inzetten om te communiceren met je klant. Plaats er bijvoorbeeld een QR-code op. Scant de klant die, dan krijgt hij bijvoorbeeld een leuke video te zien van onverwachte kanten van het bestelde; of leuke tips wat hij of zij met het bestelde artikel kan doen. Dit is eigenlijk al een soort van voorpret, nog voordat het artikel uit de doos gehaald wordt. En kan zomaar leiden tot een betere klantenbinding.